Aan de vooravond van het 53e ELE Rally is een ding duidelijk: de toeschouwer wordt de grote winnaar van het ELE-weekend. Van jaren vijftig Austin Healey tot World Rally Car, vanuit het gratis toegankelijke SchippersStop Rallydorp brengen bijna negentig équipes op vrijdag 26 en zaterdag 27 mei maar liefst zeventig jaar rallysport-historie aan de start. Als kers op de taart mogen fans zich bovendien verheugen op het debuut van de hypermoderne Eurol R5 Rally Challenge
REGIO - De opzet van het ELE-weekend is ten opzichte van vorig jaar iets gewijzigd. Zo kent een aantal klassementsproeven een gedeeltelijk nieuw parcours en worden twee klassementsproeven in tegengestelde richting verreden. Grootste verandering is de verplaatsing van de ELE Shortrally van vrijdag naar zaterdag. “Voor de deelnemers aan de kortere variant van de ELE Rally wacht daarmee een nieuwe uitdaging, terwijl de toeschouwers een heerlijk toetje voorgeschoteld krijgen”, verklaart wedstrijdleider Radboud van Hoek de win-win situatie.
De deelnemers aan de Shortrally rijden de middagproeven van zaterdag aansluitend aan de deelnemers aan de rally, terwijl de ELE Legend-deelnemers vóór de deelnemers aan de rally over de klassementsproef rijden. “Op deze manier hoeven toeschouwers niets te missen!”
Erik van Loon
Met de verrassende deelname van Erik van Loon kent de 53e ELE Rally plots een absolute topfavoriet voor de eindzege. Wegens zakelijke drukte annuleerde Van Loon zijn deelname aan een rally in Kazachstan, waardoor de ELE Rally op de radar kwam. De Riethovense Dakar-specialist vertrouwt op de Subaru Impreza WRC waarmee hij in 2016 de ELE Rally won en lijkt daarmee onaantastbaar, al blijft rallysport ook een mechanische sport.Hoewel hij de status van topfavoriet heeft, zal Van Loon een vlekkeloos weekend nodig hebben om opnieuw te kunnen winnen. Met tal van voormalig ELE Rallywinnaars aan het vertrek ligt de concurrentie op de loer. Daarbij voert de R5 de boventoon. Op initiatief van tweevoudig ELE Rally-winnaar Bob de Jong vindt in deze editie de aftrap van de Eurol R5 Rally Challenge plaats. Met De Jong (Citroën DS3 R5), Hermen Kobus (Škoda Fabia R5), Piet Hein van der Heijden en viervoudig ELE Rally-winnaar Henk Vossen (beiden Ford Fiesta R5) wordt het debuut gesierd door de aanwezigheid van maar liefst drie verschillende types R5.
Diversiteit
Diversiteit kenmerkt niet alleen de kop van het deelnemersveld. “En daar ligt ook de kracht van deze ELE”, aldus Van Hoek. “De snelle vierwiel aangedreven auto’s zijn absoluut indrukwekkend om te zien, maar een drift van een achterwielaandrijver brengt helemaal een lach van oor tot oor! Van de Ford Escort MKI van Wim Luijbregts tot aan de deelnemers aan de 325i Challenge; we hebben dit jaar ontzettend veel van deze achterwielaandrijvers aan de start. Toeschouwers kunnen deze 53e ELE Rally rekenen op groot spektakel!”