Eindhoven kent momenteel een tsunami aan verkeersborden. Wanneer je als buitenstaander je tomtom of iPhone als navigator hebt aanstaan, kom je geheid bedrogen uit. Werkzaamheden aan allerlei wegen en zeker de afsluiting van de Vestdijk met daarin een zogenaamde Eindhoventattoo die je als automobilist meteen in verwarring brengt, zorgen ervoor dat je verdwaalt in de vijfde stad van het land.
Wanneer je daarbij optelt dat ook nog eens de Kennedylaan door Park Hilaria deels is afgesloten, wordt Eindhoven een doolhof, een waar labyrint waar je de weg niet kunt vinden en je liever afhaakt dan verder te zoeken. Wat is er mis? Hoe komt het dat zelfs in het veel bekeken tv programma Zomergasten waarin onlangs de burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan te gast was, Eindhoven niet een keer genoemd wordt als innovatieve, slimste, of belangrijke stad van ons land.
Waarom wordt de stad die in 1232 stadsrechten kreeg, voornamelijk omdat het toenmalige dorp op een belangrijke handelsroute lag, genegeerd? Ik weet het niet. Ergens doen we iets fout. We hebben zoveel potentie, vooral op technologisch gebied, maar ook als stad om er te wonen en te leven. Zijn we te bescheiden? Moeten we hoog van de toren blazen wat we allemaal te bieden hebben? Het is misschien niet onze stijl, zit niet in gebakken in ons DNA, want ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. Als dat echt ons probleem is, dan zou ik zeggen: blaas eens hoog van de toren, maar dan wel zo hard en effectief dat die andere vier ‘randsteden’ daarbij verbleken.
En doe dit nationaal met mensen die hart hebben voor hun stad. Zoals ik laatst zag bij het tv programma Summer Night met Beau van Erven Dorens, waarin Helmond een hoofdact kreeg toebedeeld. Een stel betrokken Helmondenaren was er te gast. Ze hadden het naambord van Helmond bij zich en daagden omstaanders in Amsterdam uit met hen op de foto te gaan. De strategie van Helmond promotion richt zich op mensen. Misschien is dat iets wat we in de promotie van Eindhoven missen: de menselijke emotie. Ik ben er voorstander van.