Sinds het vreselijke ongeluk van afgelopen week, waarbij de 16-jarige Guusje door een afslaande vrachtwagen in luttele seconden uit het leven werd gerukt, laait de discussie weer op. Want hoe heeft dit kunnen gebeuren? Allebei immers reden ze door groen licht? Nou wat dat betreft, wil ik ook graag een duit in het zakje doen.
Als fervent autorijdster én ‘mooi weer’ fietser, maak ook ik regelmatig levensgevaarlijke situaties mee. Groen licht is niet altijd voor alle verkeersdeelnemers zichtbaar. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer je als fietser niet afslaat, maar rechtdoor rijdt bij groen licht? Dan zie je als afslaande auto niet dat het licht voor fietsers op groen staat. Je oog valt alleen op het licht voor overstekende voetgangers en dat staat in de meeste gevallen op rood. Tenzij een voetganger zich bij de zogenaamde voetgangersknop heeft gemeld. Mocht dit laatste het geval zijn, en ook het voetgangerslicht staat op groen, dan nog is het als fietser en automobilist oppassen geblazen. Dit groen licht springt namelijk eerder op rood dan het verkeerslicht voor fietsers. Waarom, zo vraag ik me al jaren af, kunnen niet beide lichten gelijktijdig op groen en op rood springen? Het lijkt me toch niet zo moeilijk om deze lichten aan elkaar te koppelen.
Overigens valt het me ook op dat mensen die wat slechter ter been zijn en dus niet met een kwieke pas, maar schuifelend de weg oversteken, soms tijd tekort komen en een gedeelte van hun oversteek door rood lopen. Zeker nu het fietsverkeer, vooral in de spitsuren, toeneemt is het voor de veiligheid van fietsers én voetgangers, noodzakelijk dat deze onveilige verkeerssituatie prioriteit behoeft bij ons stadsbestuur.
En nu ik toch met een kritische blik bezig ben: rijdend op een elektrische fiets, realiseerde ik me niet dat het voor automobilisten soms moeilijk is de snelheid van een e-biker in te schatten. Daar kwam ik als automobilist achter. Vooral fatbikers ‘vliegen’ over de weg. Gelukkig heeft dit laatste de aandacht van politie, met extra focus op opgevoerde exemplaren. En dan heb je natuurlijk ook nog de zogenaamde ‘dode hoek’ situatie.
Als verkeersdeelnemer is het altijd oppassen, maar gevaarlijke situaties moeten aangepast worden! Want kost wat kost moet voorkomen worden dat een ongeluk zoals Guusje overkwam, nog eens gebeurt.
Dorothée Foole