Je hebt van die creatieve duizendpoten waar je alleen maar bewondering voor kunt hebben. Daar hoort Gerard Mevissen zeker bij. Het kan bijna niet anders of je hebt deze Eindhovenaar ergens op het podium zien spelen. Online kom je honderden muziekclips tegen die hij thuis in zijn kleine studio opnam én dan zijn er nog de prachtige schilderijen die hij maakt. “Als je een beetje creatief bent en daar een draai aan weet te geven, dan maakt dat je leven interessanter.”
Door Marjolein van Hoof
Gerard haalt zijn aantekeningen tevoorschijn. “Ik heb wat voorwerk gedaan”, zegt hij. Geen overbodige luxe, want op dat papiertje staat een indrukwekkende lijst van bands en muzikanten waarmee Gerard samenwerkte. Ondoenlijk om ze allemaal te benoemen. “Ja, dat snap ik”, grinnikt hij. “Als ik er zo naar kijk, denk ik: goh, ik heb best veel gedaan. Wat een leuk leven heb ik, hè?”
Eerste schilderijtje
Dat leven begon 67 jaar geleden in Woensel. “Ik kom niet echt uit een creatief gezin. Mijn vader kon een beetje tekenen, dat was het dan wel.” Gerard was een jaar of tien toen hij zijn talent voor schilderen ontdekte. “Mijn moeder was geabonneerd op het boekje ‘De Beste’. Daarin stond een klein schilderijtje van een vijver met jonge eendjes. Ik keek ernaar en zag op de een of andere manier hoe dat gemaakt was. Heel raar! Mijn moeder kocht wat schilderspullen en ik maakte in één keer een kopie van dat plaatje. Ik had gewoon door hoe het moest.”
Gerard was niet alleen een creatief kind, hij kon ook goed leren. “Ik was erg geïnteresseerd in alles wat met wetenschap te maken had. Na de middelbare school ging ik biologie en scheikunde studeren aan de universiteit. Ik had daar een heel romantisch beeld bij, onderzoeken doen en zo. Dat verdween toen ik me er daadwerkelijk in ging verdiepen. Ik kwam op een punt dat ik me afvroeg: is dit wat ik wil?”
Huisvader
En er speelde nog wat anders: “Mijn verkering bleek zwanger te zijn! Ik was 19 jaar toen we onze eerste baby kregen. We gingen samenwonen en ik besloot naar de Kunstacademie te gaan, hier in Eindhoven. Ik deed de avondopleiding Vrije Beeldende Vormgeving. Overdag was ik huisvader.”
Het was tijdens de introductie van de Kunstacademie dat Gerard voor het eerst Jan van den Brand ontmoette. “We raakten bevriend. Jan kon heel goed blues op gitaar spelen: dat wilde ik ook. Elke avond kwam hij langs en met engelengeduld heeft hij mij dat geleerd. Ik was een jaar of 20. Ik ben dus laat begonnen en daardoor altijd een ietwat beperkte gitarist gebleven. Wil je technisch écht goed worden, dan moet je vanaf kinds af aan spelen. Wel kan ik me muzikaal goed uiten, ik kan de emotie overbrengen.”
Reggae
“Met Jan op bas en mijn broer op drums richtten we ons eerste bandje op; beetje garageachtige muziek. Het was vooral veel lawaai”, lacht Gerard. “Later begonnen we een reggaebandje, de eerste in Eindhoven. Het was de City Roots Band, met als zanger Marcellino de Jezus. Een Surinaamse jongen die echt fantastisch mooi kon zingen. Ik heb altijd een liefde gehad voor reggae: lekker simpel maar wel met heel veel zeggingskracht.”
Herinneringen
Puntsgewijs gaat Gerard de bands van zijn lijst af. Zo speelde hij in Scepsis met zangeres Christine Borgers. “Blues, soul en rock. We toerden door heel Nederland: echt een leuke tijd.”
Warme herinneringen heeft hij aan het jaar dat hij met Hans Sanders speelde, bekend van de band Bots. “Country & western muziek; daar was Hans groot fan van.”
Maggie Magoo, met zangeres Melanie Mackintosh, heeft een speciaal plekje in zijn hart. “We speelden rock-n-roll uit de jaren 50; een topband waarmee we op grote rock-n-rollfestivals stonden.”
En dan waren er nog de optredens bij Club Dauphine in Amsterdam. “Daar komt zo’n beetje iedereen uit de muziekwereld samen. Het is een soort jam, maar je mag alleen op uitnodiging komen spelen. Candy Dulfer leidde de sessies.”
Studio
Dat Gerard daar in Amsterdam terechtkwam, heeft alles te maken met zijn eigen thuisstudio waar hij werkte met talloze zangers en zangeressen. “Eigenaar van Club Dauphine, Martijn Roos, had mijn YouTube-kanaal bekeken en was onder de indruk van de talenten die voorbijkwamen.”
Die thuisstudio richtte Gerard zo’n dertig jaar geleden op. “Een professionele opname laten maken, was hartstikke duur dus dacht ik: wat als ik dat zelf kan? Zo is het begonnen. Ik moest wel met de computer om leren gaan en dat was niet makkelijk! In die tijd moest je alles nog programmeren in MS-DOS.”
Gerard ging muziek produceren en later clipjes opnemen. “Ik heb mezelf leren editen. Veel video’s zijn bij mij thuis gemaakt, voor een Green Screen. Nou ja, gewoon een groene lap die in de studio hangt. Ik vind het leuk om met weinig middelen creatief te zijn.”
Samenwerkingen
Veel zangers en zangeressen kwamen bij Gerard in de studio terecht via Nico Spruijt. “Hij verzorgde workshops bij PopEi. Zat daar een talent bij, dan gaf hij mijn een seintje. Zo leerde ik Katalin van der Lip en Paul van den Nieuwenhof kennen, waarmee ik nog steeds veel samenwerk. Steve Bradley bracht mij in contact met Sue She, Mattanja Joy Bradley en zelfs Sharon Kovacs.”
Het resultaat van al die samenwerkingen zie je op zijn YouTube-kanaal FingerpainGM. “Laatst heb ik met Katalin een nummer opgenomen van de Amerikaanse blueszangeres Jennifer Linn. Niet veel later reageerde Jennifer zelf: ze vond het prachtig gedaan. Er staat ook een oude cover op van een nummer van Bob Marley: dat is inmiddels 97.000 keer bekeken met allemaal mooie commentaren. Dat vind ik wel leuk”, glundert Gerard.
Zomer vol festivals
Deze Eindhovenaar heeft het maar wat druk met alles wat hij muzikaal onderneemt: in zijn studio én met zijn optredens. Zo gaat hij een drukke zomer vol festivals tegemoet met onder meer de band Eazzup. Hiermee speelt hij weer zijn geliefde reggaemuziek. Niet onverdienstelijk, zo blijkt. Vorig jaar stond Eazzup op de Zwarte Cross en twee jaar geleden mocht deze band zelfs Irie Vibes openen; het grootste open reggae festival van Europa.
Trots
Is Gerard trots op wat hij allemaal heeft bereikt? “Daar denk ik nooit over na. Ik erger me net zo vaak aan mezelf als dat ik denk: goh, dat is goed gelukt. Je moet een beetje relativeren. Een ambitieus persoon ben ik niet, ik hoef niet helemaal vooraan te staan. Ik wil gewoon iets maken wat anderen mooi vinden. Al valt het maar bij een paar mensen in de smaak, dan ben ik al tevreden.”
Waar hij wel vol trots over vertelt, is zijn 18-jarige kleinzoon Viktor. “Echt een goede pianist. Hij is op zijn twaalfde begonnen en binnen een paar maanden speelde hij al een klassiek stuk. Heel muzikaal, nog veel meer dan ik!”
Nieuwsgierig naar het (studio)werk van Gerard? Neem eens een kijkje op:
Zanger Hans de Booij, bekend van het nummer ‘Annabel’, nam onlangs in de studio van Gerard Mevissen het nummer ‘Oogverblindend’ op, geschreven door Eindhovenaar Frans Dekkers. Gerard arrangeerde en speelde het nummer in en maakte er een clipje bij. Nieuwsgierig?
Check de clip hier.