Tijd voor een stukje Eindhovense automobielgeschiedenis. Op 7 februari 1958 werd de DAF 600 Variomatic, de eerste personenauto van DAF met een zelf ontwikkelde 2-cilinder 4-taktmotor, aan de vakpers gepresenteerd. In de volksmond werd de auto al snel ‘Truttenschudder met sjarretelaandrijving’ genoemd.

Nadat DAF-topman Hub van Doorne de Variomatic uitvond, ook wel bekend als ‘Het Pientere Pookje’, besloot DAF in 1953 ook personenwagens te gaan bouwen, om de Variomatic daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

De introductie van de DAF 600 was het begin van de doorbraak van de CVT (Continu Variabele Transmissie) in de auto-industrie. Na zijn pensionering, in 1965, ging Van Doorne bij zijn woonhuis in Deurne met een groepje ontwikkelaars verder met de praktische realisatie van het idee om de riemaandrijving te vervangen door een duwband. In 1970 werd de duwband met schakels -eerst in Nederland en later de VS- geoctrooieerd.

Het Variomatic-systeem werd na de overname van DAF door Volvo in 1975 voorzien van een parkeerstand en een andere schakelpook (met de D-N-R-P-schakelsymbolen) en toen meteen omgedoopt tot CVT. Van Doorne’s Transmissie (VDT, tegenwoordig onderdeel van het Boschconcern) ontwikkelde het verder naar een veel compactere versie met stalen duwbanden. Die werden zelfs met succes getest in een Formule 1-auto. Daar werd het echter verboden. Volgens de regels mocht een F1-auto over vier tot zeven versnellingen beschikken en een Variomatic heeft binnen een bepaald bereik oneindig veel overbrengingen. Niet slecht voor wat begon als ‘sjarretelaandrijving’.