EINDHOVEN – Ze duiken overal op: de Eindhoven vibes. Dit beeldmerk van de stad wordt duidelijk omarmd. Je ziet de drie typische golfjes terug op borden van de gemeente, in logo’s van bedrijven en bij aankondigingen van evenementen. En dan zijn er ook nog behoorlijk wat Eindhovenaren die de vibes als tatoeage hebben. “Mensen die één zijn met de stad en blijkbaar vinden dat dit het beeld van Eindhoven is. Supertof natuurlijk.”
Zelf was Marc de allereerste persoon die deze tattoo liet zetten, nog vóórdat het in 2013 officieel als beeldmerk van de stad werd gepresenteerd. Hij is namelijk een van de bedenkers van de vibes. “Zodra ik het gevoel had dit ei is gelegd, heb ik ‘m laten zetten door tatoeëerder Darko Groenhagen.”
Veelgevraagd
Marc is een veelgevraagde ontwerper, voorheen als mede-eigenaar van bureau Scherpontwerp, tegenwoordig onder zijn eigen naam. Zo behoort PSV tot zijn vaste opdrachtgever, maar bijvoorbeeld ook Theo Maassen. De visuele stijl van de nieuwe M (het voormalige Meneer Frits) is zijn ontwerp, net als het indrukwekkende kunstwerk aan de wand van het Inwonersplein bij het Stadhuis. Hier staat EINDHOVEN in grote letters, die zijn opgebouwd uit alle 235.158 voornamen van de inwoners van de stad.
Mocht je dat allemaal niets zeggen, dan ken je Marc wellicht in een andere hoedanigheid. Hij is namelijk óók drummer van de populaire band Stuurbaard Bakkebaard.
Potten en pannen
Al op jonge leeftijd bleek Marc een liefde te hebben voor ontwerpen en muziek. “Op m’n vierde rammelde ik al op potten en pannen, vertelt mijn moeder. En ik was altijd bezig met tekenen, schrijven en albumhoezen ontwerpen. Op school ging ik niet bepaald goed, behalve bij tekenles”, grinnikt hij.
Uiteindelijk volgde Marc de Kunstacademie en ging aan de slag bij een ontwerpbureau in Amsterdam. “Regelmatig bezocht ik in Eindhoven mijn medestudent David van Iersel en zijn broer Rik, een kunstenaar die ik toen al erg bewonderde. Ze komen uit een kunstminnende familie met een vader als schilder en een moeder als kunstenares. Dat vond ik super interessant.”
Scherpontwerp
“David ging als ontwerper voor zichzelf aan de slag. Voordat ie het wist, kon hij het aantal opdrachten niet meer bolwerken. Heb je zin om mee te doen, vroeg hij. Zo ben ik in 1990 in Eindhoven terechtgekomen.”
Met Scherpontwerp haalden de twee mooie klanten binnen, zoals PSV. “Later droeg David het stokje over aan Alphons Janssen, tekstschrijver en conceptdenker. Een man met een groot netwerk en dat zorgde voor een flinke schaalvergroting. Daarna kwam de opdracht voor het nieuwe beeldmerk van Eindhoven en dat opende pas echt de deuren naar alles en iedereen in de stad.”
Energie
Die opdracht kwam van Eindhoven365. Scherpontwerp vormde samen met Edhv en Eric de Haas het virtual designteam. “Twee jaar lang werkten we samen aan het nieuwe beeldmerk. Het moest een eenvoud hebben – helder en direct – maar bovenal veel energie uitstralen. De vibes hebben die energie. En mensen zien er een E in of een gloeidraad”, legt hij uit.
“Het beste van alles is dat iedereen de vibes mag gebruiken en dat doen ze volop. Van een carnavalsvereniging tot een bierbrouwerij: iedereen gaat ermee aan de slag. Dat is iets wat je vooraf wel kunt bedenken, maar een stad moet daar ook klaar voor zijn. Dat was en is Eindhoven. Super!”
En dan zijn de vibes ook nog eens populair als tatoeage. “Ja, inderdaad”, lacht hij. “Je kunt natuurlijk ook gewoon Eindhoven in letters tatoeëren, maar die vibes zijn blijkbaar al genoeg voor veel Eindhovenaren. Dat vind ik een groot compliment.”