In deze krant verschijnt wekelijks een aquarel van de hand van Peer Retera. Terugkerend thema: de stad Eindhoven in al haar vormen en gedaanten. Tijd om kennis te maken met de creatieve duizendpoot pur sang.
Retera tekent al zolang hij zich kan herinneren. Niet verwonderlijk met een vader en moeder die ook tekenen en schilderen, en ook de rest van de familie is gezegend met creatief talent. “Ik ben geboren met een potlood in mijn handen”, grapt hij. Peer Retera zou je met gemak een oer-Eindhovenaar kunnen noemen. “Uit onze stamboom hebben we kunnen vaststellen dat de familie Retera al sinds 1750 in Eindhoven woont. “Vandaar dat het voor mij echt voelt als míjn stad, hier liggen mijn roots.”
Creatieve vrijheid
Peer Retera maakte naam als cartoonist. Tekeningen op bestellingen, plaatjes op feesten en partijen, opdrachten voor kranten, hij draaide er zijn hand niet voor om. Afgelopen januari nam Retera een andere afslag, en zette na zo’n veertig jaar een streep onder het maken van cartoons. “Ik ben er wel klaar mee, kan er geen inspiratie meer uithalen”, zegt hij. Om er meteen aan toe te voegen. “Ik heb er in mijn leven zoveel gemaakt, dat verleer je niet. Als het weer gaat kriebelen, kan ik het maken van cartoons zo weer oppakken. Da’s ook een vorm van creatieve vrijheid.”
De kans dat dat gebeurt lijkt niet erg groot. Peer Retera heeft genoeg dingen om handen waar hij zijn creativiteit in kwijt kan. In 2001 was het voor hem duidelijk dat hij als professioneel illustrator zijn brood kon verdienen. Zo maakt hij visuele animaties voor bedrijven en overheidsinstellingen, en heeft hij zijn eigen drukkerijtje waar onder meer T-shirts worden bedrukt. “Ik moet wel iets onder handen hebben, stilzitten is voor mij geen ondernemen. ” Bij VDL Art Galery in de Heuvelgalerie is sinds kort een permanente expositie te zien met zijn aquarellen en tekeningen. “Daar ben ik best trots op.”
Rode draad
Bovendien heeft hij een nieuwe passie: het maken van aquarellen. “Met acryl- en olieverf kon ik al redelijk uit de voeten, maar aquarelleren is een ander verhaal”, zegt Peer. “Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik die techniek onder knie kreeg, hoewel, uitgeleerd ben je nooit.” Niettemin is Retera nu wel zover dat hij een vaste stijl heeft ontwikkeld die naar zijn zin is. Rode draad in zijn schilderijen vormt Eindhoven. “Eindovense tafereeltjes”, zoals Retera het zelf noemt. Daarvan heeft hij er inmiddels genoeg op de plank liggen. Soms trekt hij erop uit om een mooi plekje vast te leggen, soms voldoet een oude ansichtkaart, maar ook persoonlijke herinneringen zijn een bron van inspiratie.
Om de week krijgt Retera een ’schilderklasje’ over de vloer in zijn atelier aan der orchideeënstraat. “Da’s hartstikke leuk. Daar leer ik zelf ook van. Met wat kleine aanwijzingen kun je al veel bereiken. Misschien is belangrijkste wel om open te staan voor nieuwe dingen en invloeden.” Retera kruipt op zijn beurt zelf ook in de ‘lesbanken’ bij de Amerikaans/Russische kunstenaar Vladislav Yeliseyev. “Dat kan soms pittig zijn, hij is niet echt scheutig met complimenten”, lacht Retera terwijl hij in zijn atelier aan de Orchideeënstraat een nieuw aquarel van een stapel vist. “De uitdaging blijft voor mij om me te blijven ontwikkelen.”