Bob
Terwijl de voetballers zich in het zweet werken op de Herdgang doen de bestuurders van PSV hun best om de club overeind te houden. Tal van initiatieven worden ontplooid om supporters en sponsors zoveel mogelijk te betrekken bij de strijd om lijfsbehoud.
De lijfspreuk ‘eendracht maakt macht’ is de gemene deler in alle initiatieven. Het personeel van de club, de spelers en technische staf, de directie, sponsors en supporters: allemaal moeten ze een financieel offer brengen om de economische schade te beperken. Daarnaast probeert de club zich ook maatschappelijk te profileren door zich waar mogelijk dienstbaar op te stellen. Zo wordt er in samenspraak met uittredend sponsor Umbro een heus ‘Corona PSV-shirt’ op de markt gebracht.
Geen Brainport op het shirt, maar de titel ‘eendracht maakt macht’. De winst bij verkoop van dit PSV-shirt, dat normaliter op de rekening van de club zou worden bijgeschreven, gaat nu richting het Rode Kruis. Dit thuisshirt wordt een collectors item en de fans met een royale portemonnee zullen ongetwijfeld in de buidel tasten. Het wringt echter bij de supporters die een wat kleinere beurs hebben. Van hen werd onlangs gevraagd af te zien van compensatie van de seizoenkaart van vorig seizoen. Tegelijkertijd werd een moreel appèl gedaan om het abonnement te verlengen, zonder dat het zeker is of men überhaupt het stadion in kan.
Voor deze fans was het een mooie geste geweest, als men na het steunen van de club, als bedankje een dergelijk shirt cadeau had gekregen. In deze omstandigheden vrees ik dat er maar weinig fans de extra investering voor het goede doel zullen doen. Temeer omdat komende zomer ook Puma met een gloednieuwe reeks PSV-merchandising op de proppen komt. Ook voor supporters geldt dat de komende jaren onzekere tijden aanbreken. Zij moeten de tering naar de nering zetten, net als hun clubbie. Solidariteit werkt dus twee kanten op, hopelijk beseft de club dat de komende jaren. Alleen op deze manier kom je sterker uit de crisis.