De gemeente Eindhoven heeft onlangs het Masterplan Mobiliteit 2050 gepresenteerd. Daarin staan nogal wat voornemens om de stad in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden. De auto wordt het kind van de rekening en het OV krijgt meer ruimte.
Bezoekers van de stad zullen in de toekomst wat vaker van vervoermiddel moeten switchen om het centrum van de stad te kunnen bezoeken. Uitbreiding van het HOV-netwerk en het openen van twee nieuwe treinstations -of moeten we spreken van haltes- staan op het programma.
Een van die nieuwe treinstations/haltes wordt Tongelre genoemd. Ooit lag er op de in 1866 geopende spoorlijn Eindhoven-Venlo een heus station Nuenen-Tongelre, gesitueerd in Eeneind. Toen in 1913 de spoorlijn Eindhoven-Weert in gebruik werd genomen en er een snellere verbinding met Maastricht ontstond, werd er aan die lijn op 1 november een halte Tongelre geopend op de hoek Tongelresestraat-Antennestraat. De Staatsspoorwegen, de exploitant van beide lijnen, wijzigde de naam Station Nuenen-Tongelre in station Nuenen. De halte Tongelre lag pal naast een met spoorwegbomen bewaakte overgang. Voor de spoorwegwachter was er een huisje gebouwd, en op het perron stond een houten wachtlokaal, zoals dat op meer haltes van de Staatsspoorwegen stond. In de loop van de jaren dertig sloot de inmiddels gevormde NS steeds meer haltes bij gebrek aan voldoende passagiersaanbod. Op 15 mei 1935 werd de halte Tongelre voor reizigers gesloten. Zeer benieuwd waar de gemeente Eindhoven de halte Tongelre voor de toekomst gedacht heeft: aan de lijn Eindhoven-Weert of aan de lijn Eindhoven-Venlo, of aan beide?