Op woensdag 18 september was het 80 jaar geleden dat Eindhoven werd bevrijd als tweede stad in het bezette Nederland. Aan die bevrijding lag het operatieplan Market Garden van veldmaarschalk Montgomery ten grondslag. Die wilde de Rijn oversteken bij Arnhem, om zo, niet meer gehinderd door een grote rivier, het Duitse industriële hart, het Ruhrgebied, binnen te kunnen trekken.
Het Amerikaanse en Britse leger moesten daartoe vanuit België via een smalle corridor oprukken naar Arnhem, de bruggen van de rivieren Maas, Waal en Rijn in handen zien te krijgen, om zich zo bij de gelande paratroepen van Montgomery te voegen. De operatie werd een flop. De speelfilm die er later over werd gemaakt, kreeg niet ten onrechte de titel ‘A bridge too far’.
Eindhoven lag in de corridor naar Arnhem. Het wegennet in die tijd was nog niet zo ontwikkeld als nu. De legercolonnes wurmden zich door dorpen en steden, over wegen van verschillende kwaliteit. Zo liep de route door Eindhoven naar Son en Breugel dwars door de stad.
De jaarlijkse Lichtjesroute, die op 18 september weer van start is gegaan, geeft de weg aan die de troepen richting Son en Breugel volgden. De foto hierboven gemaakt in de Rechtestraat op 18 september 1944, laat zien dat de snelheid van verplaatsen van de geallieerde legers werd ingeperkt door de duizenden Eindhovenaren die hun bevrijders welkom heetten, toejuichten en bedankten. De vlaggen werden, na vier jaar opgeborgen te zijn geweest, overal uitgestoken.