Eindhoven staat de laatste tijd in het brandpunt van het nieuws. ASML, toeleverende industrieën, woningbouw en hoogbouw, kennismigranten: zij allen schreeuwen om aandacht voor de toekomst. Brainport groeit, maar hopelijk niet uit z’n voegen. Zeker is dat de bevolking van Eindhoven flink zal toenemen en daarmee ook de behoefte aan goed openbaar vervoer.
Onlangs werd voorgesteld om na te denken over de invoering van een tram, metro of lightrail als alternatief voor de auto. Een bus gaat ongeveer 10 jaar mee, een tram of lightrailvoertuig tussen de 20 en 30 jaar en soms langer. De stad leent zich voor het aanleggen van zo’n systeem: veel brede wegen. Veel kan dus op vrije banen worden aangelegd.
De Fransen hebben dat begrepen. Na het verdwijnen van bijna alle tramnetten in de grote steden in de jaren 50, zijn die de afgelopen jaren op hun schreden teruggekeerd en mag menige Franse stad zich verheugen op milieuvriendelijke, snelle en ruime trams en/of lightrail en dito verbindingen, ook tussen de regio’s.
Tramverleden
Eindhoven heeft een tramverleden. De tramwegmaatschappij De Meijerij, de jongste onder de zes Brabantse tramwegmaatschappijen, was het meest moderne bedrijf in Brabant en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de stad. Het Eindhovense tramstation was het beginpunt van een regionaal netwerk naar Geldrop-Helmond, naar St. Oedenrode-’s-Hertogenbosch en naar Reusel, waar het aansluiting gaf op Belgische lijnen. Het materieel was vrij eenvormig voor die tijd en zeker geen ratjetoe, zoals bij andere Brabantse maatschappijen.
Bij De Meijerij werd ook geëxperimenteerd met modernere middelen, zoals op de foto: uit een paardentramrijtuig gebouwde motortram. De opkomst van de auto, de concurrentie van de bus, de beperkte snelheid van de trams deden de tramwegmaatschappijen de das om. Op 1 juli 1934 fuseerden de zes in de BBA, waarbij de tweede B stond voor buurtspoorwegen. Daar is het nooit van gekomen. In 1935 begon het opbreken van de rails, in 1937 was die rond en in Eindhoven voltooid. Misschien een tweede kans?