In ons land bestaat de Playboy veertig jaar: dat vraagt om een bezoekje aan Ellen Soeters (67). Deze sympathieke Eindhovense was namelijk de eerste playmate die in 1983 op de Nederlandse cover van het pikante mannenblad stond. We blikken terug op haar bijzondere leven als model.

Door Marjolein van Hoof

“Ik heb veel plezier gehad, veel leuke mensen ontmoet en veel gereisd: van Mexico en Tunesië tot Japan en Amerika. Dat pakt niemand meer van me af.”

De meest bijzondere verhalen passeren de revue. Toch is Ellen de nuchterheid zelve, altijd met beide benen op de grond. “Voor mijn werk moest ik vaak naar Amsterdam, maar ik wilde er niet wonen. Ik ging graag terug naar Eindhoven, naar mijn vriendenclub waar ik ‘gewoon Ellen’ was.”

Viva

Ellen werd geboren in Amsterdam en groeide vanaf haar derde op in Eindhoven: “Aan de Schubertlaan in Gestel”. Ze volgde een opleiding tot schoonheidsspecialiste toen ze op haar zestiende ontdekt werd als model. “Het tijdschrift Viva hield een modellenwedstrijd en mijn nichtje zei: zullen we meedoen? Ik dacht: dat wordt niks, ze zitten echt niet op mij te wachten.”

Toch stuurde Ellen een paar foto’s op, gemaakt door de bekende Eindhovense fotograaf Hans Kuhr. “Ik weet nog goed dat de telefoon ging: Je spreekt met de Viva redactie. Ja, ja, ammehoela, dacht ik, iemand houdt me hier voor de gek.” Ze lacht. “Maar nee, ze wilden echt foto’s van me maken. Daarna stond ik drie keer in de Viva.”

Boeken vol foto’s

Zo begon het balletje te rollen. Ellen ging werken voor het modellenbureau van Corine Rottschäfer. “Ik deed met name veel reclamewerk: folders van Philips, maar bijvoorbeeld ook de HEMA rookworst”, grinnikt ze.

Ze schitterde in tal van bekende tijdschriften, zoals de Panorama, Libelle, Revue en Margriet. “Mijn moeder hield alles bij, scheurde de foto’s uit en verzamelde ze in boeken. Die liggen hier nog steeds op zolder.”

Een van haar grootste opdrachten was Alle 13 goed!, een populaire reeks verzamelplaten van Philips. Verschillende keren stond ze op de platenhoes.

Frau Antje

En dan was er natuurlijk haar rol als Frau Antje. Dit kaasmeisje in traditionele klederdracht was hét reclamesymbool voor de Nederlandse kaas in Duitsland. “Het Nederlands Zuivelbureau stuurde vijf meiden naar de Grüne Woche beurs in Berlijn. Daar konden mensen stemmen wie van ons de nieuwe Frau Antje moest worden. Dat werd ik”, glimlacht ze.

Als Frau Antje deed Ellen commercials (“samen met Rudi Carrell”) en stond ze vaak in Duitse tijdschriften (“Met kaas en boter en zo”). Het maakte haar populair bij onze oosterburen. “Toen ik een jaar of 17 was, vroegen ze me al voor de Duitse Playboy. Dat wees ik af. Ik stond pas aan het begin van mijn carrière en wist niet of dat een goed idee was.”

Playboy Mansion

Het duurde nog zo’n tien jaar voordat Ellen wél in het bekende mannenblad zou verschijnen, de Amerikaanse editie welteverstaan. “Ik was 26 en op vakantie in de VS. Een kennis van me kende iemand bij de Playboy”, verklaart ze.

“Als je in de Amerikaanse Playboy staat, dan ben je een van Hefners bunnies en word je uitgenodigd voor de Playboy Mansion. Ik ben daar regelmatig geweest. Niet in zo’n Bunny pakje hoor, gewoon in jeans. Die feesten waren lachen, gieren, brullen. Lekker eten, drinken, dansen en film kijken. Hugh Hefner had een filmzaal met een grote Chesterfield bank. Daar zat hij met al zijn vriendinnen, altijd in een fluwelen kamerjas, met sloffen en een pijp. Ik heb een keer met hem een potje backgammon gespeeld. Ach, het was gewoon leuk om mee te maken.”

Dankzij haar werk in Amerika werd ze gevraagd voor de allereerste Nederlandse Playboy in 1983. “Dat werd met een hoop bombarie gepresenteerd in Amsterdam. Ik moest, hocus pocus, uit een grote kast tevoorschijn komen met de nieuwe Playboy in m’n hand. Ik had een heel mooi paars pak aan.”

Puur natuur

“De tijden waren anders”, blikt Ellen terug. “Tegenwoordig retoucheren ze foto’s, destijds was alles puur natuur. Ik heb het idee dat er nu meer van de modellen geëist wordt. Als ik sommige meisjes zie, zo extreem slank; dat was in onze tijd gelukkig niet aan de orde.”

Na de Playboy is Ellen minder modellenwerk gaan doen. Wel runde ze ruim vijftien jaar een eigen hostessbureau: Ellen Promotions.

Tegenwoordig werkt ze onder andere als vrijwilliger bij het Philips Museum: “Ik ontvang mensen bij de receptie of ik help mee in de horeca. Als model mocht ik veel voor dit bedrijf werken en als Eindhovens meisje wil ik iets terug doen”.

Nog altijd wordt Ellen herkend van haar modellenwerk. “Laatst nog was er een man in het museum, die zei: Hé, ik ken jou. Ik heb jouw foto nog thuis hangen. Ongelooflijk toch?”