Waar in de huidige tijd digitale communicatie de overhand heeft, gooien supporters van FC Eindhoven het over een andere boeg, en brengen wedstrijdaffiches weer terug in het straatbeeld. Tegen de stroom in, eigenwijs, en met soms een knipoog naar het verleden. “Komt allen voetbal kijken!”

Door Rob Weekers

FC Eindhoven in eigen stad wat meer op de kaart zetten, maar hoe doe je dat? Een onafhankelijk supportersinitiatief boog zich over deze vraag en lanceerde twee jaar geleden het idee om voor iedere thuiswedstrijd van de blauw-witten een mooi affiche te maken. Eerst online, en daarna ook in print. Inmiddels zijn de affiches een begrip, niet alleen in Eindhoven, maar ook in de rest van het land.

Man van het eerste uur van de affiches is Onno Kortland, supporter en grafisch partner van FC Eindhoven. Samen met ontwerper Max Rovers en Ad Poot speelt dit drietal een centrale rol. Niet in de laatste plaats om kunstenaars en ontwerpers enthousiast te maken, maar ook om de affiches op verschillende plekken in de stad op te hangen. In kroegen, scholen en strategische plekken in de stad. “Op pad met stapels posters en plaksel, het is iets van vroeger tijden, maar het werkt nog prima”, zegt Onno. “Soms zitten er juweeltjes tussen. Als die dan van de muur worden getrokken door een liefhebber, dan is dat het mooiste compliment dat je krijgen kan.”

Sneeuwbaleffect

Al meer dan 25 ontwerpers en kunstenaar hebben een of meerdere affiches ontworpen. Wie de affiches tegen het licht houdt, ziet een verscheidenheid aan ontwerpen: een ‘klare lijn’, graffiti-achtig, in de stijl van Esscher, modern en retro. “Het is gewoon erg tof om een poster te ontwerpen”, zegt Onno. “Zeker in designstad Eindhoven. Er zit hier veel talent, en ja, ons initiatief spreekt zich rond. Dat het zo zou aanslaan, is natuurlijk fantastisch.”

Onno spreekt dan ook van een sneeuwbaleffect, maar tekent direct aan dat het geen tijd is om met de armen over elkaar te zitten. “De tol draait nu, maar moeten ‘m af en toe nog een zweepje geven”, zo omschrijft hij het treffend.

Verknocht

Onno woont en werkt in Eindhoven, en heeft het blauw-wit door de aderen stromen. “Nadat ik eens ben gaan kijken bij FC Eindhoven, was ik meteen verknocht aan de club, en ben er niet meer weggegaan.”

Waarvan akte want Onno, geboren in De Bilt, en gedeeltelijk opgegroeid in Mierlo, is als seizoenkaarthouder tijdens thuiswedstrijden te vinden op Vak D. “Zeg maar de harde kern”, zegt hij met een lach.

De voetballiefhebber opent zijn telefoon, en laat een filmpje zien waarop alle affiches van de thuiswedstrijden én bekerwedstrijden van het afgelopen seizoen voorbij komen. “Geweldig toch? De vormgevers krijgen de volledige vrijheid, er zijn geen restricties”, zegt Onno. “Al zijn er natuurlijk vaak verwijzingen naar het blauw-wit van FC Eindhoven. Een goed affiche is meer dan een communicatiemiddel, en kan mensen echt inspireren”, weet Onno uit ervaring. Als bassist van de band Stuurbaard Bakkebaard was hij ooit oprecht ontroerd door een zeefdruk die een poppodium speciaal voor de band had laten maken.

Nostalgie

Volgens Onno zijn niet alleen de blauw-witten enthousiast over de affiches. Ook supporters van de tegenpartij die hun club komen aanmoedigen in het Jan Louwers Stadion zijn enthousiast. “Misschien juist omdat een affiche waarop een wedstrijd wordt aangekondigd helemaal niet meer van deze tijd is. Bij veel oudere supporters roept het een gevoel van nostalgie op. Daarbij maken sommige ontwerpers in de poster ook een duidelijke verwijzing naar de club die bij ons op bezoek komt. Dat wordt gewaardeerd.”

Dochter Muis hoort het instemmend aan. Zij tekende voor het ontwerp van het affiche FC Eindhoven-Telstar, met daarin verwerkt de wervende tekst ‘Komt allen voetbal kijken!’ Niet in de laatste plaats omdat Muis de eerste jaren van haar leven heeft doorgebracht op een steenworp afstand van het stadion in Velsen. Voor de komende thuiswedstrijd tegen de Witte Leeuwen, zondag 28 april, is al een nieuw ontwerp in de maak. “Hartstikke leuk om te doen, ik kan er al mijn creativiteit in kwijt!”

Nieuwe traditie

Hoewel FC Eindhoven de oudste club van de stad is, is het vooral grote broer PSV die de meeste aandacht naar zich toetrekt. “Dat vinden we geen probleem, hoor”, zegt Onno, die toelicht dat de rol van underdog ook zo zijn charmes heeft. “De grote rivaliteit met PSV is er al lang niet meer. Er zijn zelfs ontwerpers die een band met PSV hebben die ook voor ons een wedstrijdaffiche hebben ontworpen. FC Eindhoven heeft een hoge gunfactor”, zegt Onno. “Hoe dat komt? We zijn lekker laagdrempelig, soms een beetje kneuterig, maar dan op een goede manier.”

Inmiddels is er meer dan alleen landelijke waardering voor de voetbalposters. Supporters van ADO Den Haag willen het initiatief ook gaan uitrollen in hun stad, zo heeft Onno vernomen. “Supermooi! Hoe meer clubs met eigen affiches komen, hoe beter. Waar het gaat eindigen? Geen idee, maar het zou mooi zijn als we hier in Eindhoven aan de basis staan van een nieuwe traditie.”

Interesse om ook eens een affiche voor een van de thuiswedstrijden van FC Eindhoven te ontwerpen? Stuur dan een bericht naar:

fceindontwerp@gmail.com