Beleving. Dat moet het toverwoord zijn om winkelcomplex de Heuvel (voorheen Heuvel Galerie) weer tot leven te brengen. De huidige leegstand is desastreus. Met angst en beven zie ik dit ook als voorland voor de binnenstad, waar steeds meer desolate panden het straatbeeld vormen.

Ook in Winkelcentrum Woensel heeft men te kampen met winkels die het niet meer kunnen redden. Met de boze vinger wordt naar het internet gewezen. Maar is internet die boosdoener wel? Natuurlijk is het handig om achter je pc producten te vergelijken en met een druk op de knop je bestelling te doen. Toch ben ik van mening dat de meeste ondernemers die nu het loodje leggen, niet met hun tijd zijn meegegaan. Dat ‘beleving’ een toverwoord is, waar geen internetwinkel tegenop kan. Als voorbeeld wil ik boekhandel Van Piere noemen. Ook deze winkel dreigde om te vallen.

Terwijl je op internet alle boeken die zij verkopen vanuit een luie stoel kunt bestellen, staan nu mensen ‘s morgens al te wachten totdat de deuren opengaan. De in het souterrain gelegen koffiecorner draait meteen overuren. Zzp’ers nestelen zich aan een tafeltje en na een smakelijke espresso of cappuccino dwalen klanten langs de vele boeken. Verrassend is dat ze niet allemaal met een boek de winkel verlaten, maar soms met een paar bijzondere sokken, een wereldbol of zelfs een T-shirt. Of ze wonen een van de lezingen bij, die deze boekenwinkel organiseert. In mijn ogen is dit de toekomst van het nieuwe winkelen. De tijd is voorbij dat je alleen in een platenwinkel de nieuwste uitgebrachte singles kunt kopen. In schoenenzaken modieuze schoenen op de kop tikt en merkkleding in speciaalzaken koopt. Winkelen moet een feest worden.

Beleggers zullen een stapje terug moeten doen en torenhoge huurprijzen moeten verlagen waardoor creatieve ondernemers met gevoel voor beleving een ander soort winkels kunnen introduceren. Eindhoven zou daarin voorop kunnen lopen. Daar is visie voor nodig en lef! Met Techniek, Design en Kennis alleen kom je er niet.