Eindhoven Airport sluiten en de vrijgekomen grond gebruiken om er een nieuwe woonwijk te realiseren? Het idee is afkomstig van een aantal Eindhovense ondernemers. Tja, de bouwwereld ziet dit ambitieuze plan wel zitten als oplossing om in 2040 honderdduizend extra woningen te realiseren. Maar zitten wij, de bewoners, daar wel op te wachten?
Milieuactivisten zullen het plan wel omarmen, maar ik kan me de bezwaren van zoveel anderen indenken. Want wat is het handig om vanuit je Eindhovense woning of een van de nabijgelegen dorpen, je koffertje te pakken en na pakweg een kwartiertje op Eindhoven Airport te zijn. Nee, ik denk niet dat het inruilen van Eindhoven Airport om bouwgrond te realiseren een haalbaar plan is. De realiteit is echter wel dat het aantal inwoners in onze regio fors groeit. Realiteit is ook dat er een enorme woningnood heerst. Eindhoven bouwt in de hoogte om zoveel mogelijk woningen op beschikbare plekken te kunnen realiseren. Ook in de omliggende dorpen zal hoogbouw op den duur een algemeen beeld zijn. We groeien ‘dicht’. Woningzoekenden zijn de wanhoop nabij.
In Amsterdam, zo zag ik op tv, is het in bezit hebben van een garage al een lucratieve business. Deze kan bij verkoop enkele tonnen opbrengen!! Als oplossing voor de hoge huizenprijzen kiezen ook steeds meer mensen ervoor om een zogenaamde recreatiewoning op een vakantiepark aan te schaffen. In plaats van deze tijdelijk te bewonen, verblijven ze er het hele jaar. En eerlijk gezegd kan ik me dat goed voorstellen. Want in plaats van ruim vier ton neer te leggen voor een gemiddelde woning, kun je voor de helft van dit bedrag al een zogenaamde tweede woning met alles erop en eraan kopen. Nadeel is dat je er officieel niet het gehele jaar mag wonen, maar wie controleert dit? Er wordt veel gedoogd!
Hoe de toekomst van de jeugd van nu er uit gaat zien, is ongewis. Niet alleen het huren of kopen van een woning is momenteel een probleem. Ook het parkeren van een auto in de binnenstad is bijna niet meer te doen. Parkeren in een parkeergarage of aan de openbare weg kost je een vermogen en dat wordt alleen nog maar duurder, want de gemeente Eindhoven verhoogt de parkeertarieven. Blijft de fiets dan het ultieme vervoermiddel? Uiterst handig natuurlijk, want je omzeilt files, maar het stallen van je tweewieler begint ook steeds moeilijker te worden. De openbare fietsenstallingen in de stad voldoen bij lange na niet aan de behoefte. Het gevolg is dat, vooral in het weekend, niet alleen het 18 Septemberplein maar ook de toegangswegen zoals de Vestdijk, Keizersgracht en de Emmasingel afgeladen vol staan met geparkeerde fietsen en scooters. Op fietspaden word ik rechts en links ingehaald en met tegenliggers geconfronteerd.
Help, we groeien dicht!!
Dorothée Foole