Met de slogan ‘elke dag gezellig, gevarieerd en goedkoop’ trekt de weekmarkt bezoekers naar de kraampjes die je dagelijks vindt op diverse pleinen in Eindhoven. Zonder kooplieden geen markt. De aanwas van jonge ondernemers stagneert. Marktmeester Anne-Marie Boeren: “We zijn op zoek naar een nieuwe generatie. Mensen die zich durven te onderscheiden met specifieke koopwaar.”

EINDHOVEN – “De markt verandert”, begint marktmeester Anne-Marie Boeren. “Je ziet een vergrijzing onder de kooplieden. We willen graag nieuwe, jonge ondernemers trekken, die de gaten tussen de kraampjes opvullen.” Ook de weekmarkt heeft last van het online winkelen, denkt Anne-Marie. En de supermarkt. Waar je vandaag de dag al je boodschappen in één keer in huis haalt. “Desondanks geloof ik nog steeds dat de markt zich onderscheid in kwaliteit en klantvriendelijkheid. In de supermarkt ben je meer een nummer. Als een klant een paar weken niet op de markt is geweest dan wordt hij echt gemist. Marktkooplieden zijn meer betrokken. Daardoor kiezen mensen er ook bewust voor om op de markt hun boodschappen te doen. Voor die persoonlijke benadering.”

Anne-Marie geeft toe dat je als marktkoopman hard moet werken. Het is geen baan van negen tot vijf. Daardoor heb je minder zekerheid. Sommigen durven daarom de stap naar de markt niet te nemen, maar ik denk dat zij niet zien of snappen wat het inhoudt. Tegenwoordig kiezen de meesten voor de makkelijke weg, terwijl marktkoopman één van de leukste beroepen is die er zijn.” De marktmeester komt zelf uit een koopliedengezin. Haar ouders verkopen kaas op de markt. Ze heeft altijd meegeholpen. “Later heb ik zelf aardappels verkocht, bij de bakker gewerkt, loempia’s gebakken, koffie rondgebracht. De markt zit in mijn bloed.” Als marktmeester is ze nu de spil tussen alle partijen die bij de markt betrokken zijn. “Eigenlijk ben ik een manusje-van-alles.” Samen met collega-marktmeesters overziet ze de negen markten in Eindhoven. “Het is erg leuk en heel afwisselend. Je bent met zo veel partijen bezig, zodat elke dag anders is.” Dat geldt zeker ook voor de marktkooplieden. “Geen dag is hetzelfde. Sommigen staan op verschillende markten binnen Eindhoven; anderen reizen van dorp naar stad door het land. Dat geeft het marktleven een leuke draai. Je weet nooit wat je kunt verwachten.” Dat vindt Anne-Marie een voordeel. “Heel anders dan op een kantoor zitten en elke dag hetzelfde doen. Het is hard werken, maar het loont.” Jonge ondernemers die zin hebben in een avontuur op de markt kunnen voor informatie contact opnemen met a.boeren@eindhoven.nl of 06-28906973.