Een mijlpaal, zo noemen de studenten van de TU/e het. Het team van University Racing Eindhoven (URE) heeft de eerste autonome raceauto van de Benelux gemaakt. Doel: het overtreffen van de beste menselijke coureurs.
EINDHOVEN - Wie denkt nu al van doen te hebben met een snelheidsmonster komt bedrogen uit. De auto, een klein formaat volledig elektrisch Formule 1-model, zoeft geenszins op topsnelheden over het asfalt. Een schamele 20 kilometer per uur wordt er geklokt. “Maar daar komt verandering in”, zegt Dion Engels, teammanager van het project. “We willen uitkomen op 130 kilometer per uur. Daarvoor moet er nog wel een hoop gebeuren. Testen uitvoeren, data verzamelen, finetunen, en stap voor stap de snelheid opvoeren. We willen niet te hard van stapel gaan, daarvoor is de wagen nog niet stabiel genoeg.”
Maar liefst 65 studenten zijn betrokken bij het project. Van teamleden die het chassis van de auto voor hun rekening nemen, tot de mensen die zich bezighouden met de programmatuur. In de werkplaats op de campus van de universiteit wordt dagelijks gewerkt aan verbeteringen. Het team van de TU/e bouwt voort op voortschrijdend inzicht. Het nieuwste model kent een flink aantal voorgangers. Kennis en ervaring worden gebruikt als het gaat om nieuwe toepassingen. Remmen, sturen, accelereren, en vooral hard door de bochten gaan. De raceauto van de TU/e kan het allemaal. Dankzij sensoren, camera’s en een hoop rekenkracht aan boord is de raceauto van de TU/e tot grote prestaties in staat. Wat te denken van een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 2.3 seconden. Dat is pittig, weet Engels.
Maar liefst 65 studenten zijn betrokken bij het project
Uiteindelijk moet de URE 14, zoals de wagen in de boeken staat, het gaan opnemen tegen ontwerpen van andere universiteitenteams uit de hele wereld. In Italië gaan de studenten de krachten met elkaar meten op een heus racecircuit. Bedoeling is dan om de snelste rondetijden te laten noteren. Acceleratie en wendbaarheid zullen tijdens de wedstrijd de doorslag geven.Natuurlijk, als we willen kunnen we de auto een stuk harder laten gaan. Maar dat is momenteel zeker niet nodig. De volgende stap is om de autonome systemen verder te ontwikkelen zodat ze ook beter presteren dan de beste chauffeurs op de weg. En dat is geen utopie, stelt Engels. “Ga maar na, een een zelfrijdende auto is in staat om in een milliseconde een beslissing te nemen, een reactietijd die niet door een mens kan worden gehaald als er bijvoorbeeld een noodstop moet worden gemaakt. En dat kan uiteindelijk levens redden.”
Engels spreekt van een ambitieus project. “We staan aan het begin van een evolutie, autonome wagens hebben de toekomst. Voordat het zover is dat je met een zelfrijdende auto de openbare weg opgaat, moet er nog veel gebeuren, dat is zeker. Maar de ontwikkelingen gaan absurd snel. Daar leveren wij uiteindelijk een bijdrage aan.”