EINDHOVEN - Vier TU/e studenten ontwikkelen een product waarmee verlichting, gewone en met internet verbonden apparaten automatisch uit worden gezet na gebruik, om irritaties binnen huishoudens te voorkomen en om energie te besparen. Verder zijn lichtschakelaars vanaf nu overbodig als het aan de studenten ligt.
De campagne op Kickstarter is inmiddels live, waarmee het team 164.342 euro wil ophalen voor de ontwikkeling en productie van de Aucasi Socket. Het product vermindert irritaties van bijvoorbeeld ouders van kinderen die de lampen altijd aan laten staan door deze automatisch uit te schakelen.
Volgens de bedenkers is hun slimme schakelaar in staat om apparaten zoals een ventilator of lampen slim, bijvoorbeeld bij beweging, zonsondergang of op een vast tijdstip, te schakelen. De gebruiker stelt deze zogeheten ‘triggers’ slechts eenmalig in via zijn smartphone, vanaf dat moment schakelt de Aucasi Socket écht automatisch.
Niet alleen gewone apparaten kunnen worden geschakeld door de Aucasi Socket, slimme apparaten zoals een thermostaat van Toon en een TV kunnen ook automatisch worden bediend. Zo kan elk huis volledig geautomatiseerd worden.
Plug & play, zo eenvoudig moet de installatie zijn volgens de ontwikkelaars, daarom hebben ze alle elektronica in een compacte stekker verwerkt. Volgens de ontwikkelaars is dit product goedkoper dan veel andere commerciële systemen omdat dit systeem geen basisstation nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat een Aucasi Socket bijvoorbeeld de lamp bij de TV schakelt bij beweging, de TV uit zet als deze niet meer wordt gebruikt en de slimme thermostaat uit zet wanneer het huis wordt verlaten.
18 Septemberplein
Zondag staan de bedenkers met een stand op het 18 Septemberplein in Eindhoven, iedereen kan dan zelf meemaken wat Aucasi allemaal kan doen. Voorbijgangers kunnen ook een praatje maken met het jonge ontwikkelteam en kans maken om een Philips Hue starterkit te winnen.
Tim Beckers en Duco van den Akker zijn de bedenkers van de Aucasi Socket, die tijdelijk te koop is via de crowdfundingscampagne voor 49 euro. De verkoopprijs zal later 69 euro bedragen. Je kan zelfs een bingoavond voor bejaarden weggeven, die door de heren zal worden georganiseerd. Daarvan zal een videoverslag op hun website verschijnen.