EINDHOVEN - Afgelopen week draaide het in Eindhoven om de Dutch Design Week. Te zien waren alledaagse en functionele zaken als fietsen en stoelen maar ook conceptueel werk waarvan nut en noodzaak op voorhand misschien minder duidelijk zijn. Niet alleen Eindhoven maakt furore met design, de regio doet dat ook. Zo ging bijna honderd jaar geleden, in 1919, in Aalst een metaalwarenbedrijfje genaamd Van Elderen en co. van start. Het richtte zich op benodigdheden voor het boerenbedrijf met melkemmers, -bussen, -zeven en -trechters. Voor de sigarenfabrieken in de regio produceert Van Elderen sigarenblikken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verandert de naam van het bedrijf in Brabantia. In die periode van bezetting en algehele schaarste moet ook Brabantia vindingrijk zijn. Van oude blikken ‘condensend milk’ worden drinkbekers gemaakt. In 1970 presenteert het bedrijf een breed assortiment huishoudelijke artikelen zoals beschuitblikken, brood- en koektrommels, handdoekrekjes en pedaalemmers met een nieuw dessin, de zogenaamde Patrice-print: een rijtje gestileerde bruin-lila gekleurde bloemen op een oranje achtergrond. Het werd een enorme hit. In nagenoeg elk huishouden zijn tot op de dag van vandaag een of meerdere artikelen met deze print te vinden. Het spul is ook weer hartstikke hip, want vintage. In 1981 volgt een andere mijlpaal voor Brabantia. In de productievestiging in Valkenswaard rolt dan de zes miljoenste strijkplank van de lopende band. Inmiddels zijn er ruim drie decennia verstreken en de productie van Brabantia voorraadbussen, pedaalemmers en strijkplanken gaat maar door. Van een dergelijk succes kan de ontwerper in spé alleen maar dromen…..