EINDHOVEN - Voor veel oud-Philipsmedewerkers blijft een bezoekje aan het voormalige Philipscomplex Strijp-S een weerzien dat herinneringen oproept. Voor de leerlingen van Sint Lucas aan de Torenallee is het een toekomstgerichte plek, waar zij de basis van hun werkzame leven hopen te leggen. Het brede aanbod aan creatief-technische opleidingen op zowel vmbo- als mbo niveau is er debet aan dat jongeren bewust voor een opleiding aan deze sfmarchool kiezen. Zo ook Femke de Bruin uit Best, Sem van Empel, Ruby Spoelder, Roxana van Oevelen en Niels Swinkels uit Eindhoven en Niels Kamerbeek uit Veldhoven. Aan het begin van hun brugklasperiode gaven zij zich vrijwillig op om mee te werken aan het project 4Elements. Via een door hen zelf gemaakt project waarin water centraal staat zijn zij nu de uitverkorenen, die in plaats van de schaatsen uit het vet te halen, heerlijk kunnen genieten van een Portugese voorjaarszon!

Geen vakantiereisje

‘Maar het is geen vakantiereisje,’ benadrukt Inge Berkers coördinator internationalisering. ‘Onze school vindt het belangrijk dat leerlingen via projecten kennis kunnen maken met culturen en leeftijdsgenoten van andere landen. Voor het tweejarige project 4Elements waarin de vier elementen aarde, water, lucht en vuur centraal staan, werken we samen met scholen uit Portugal, Tsjechië en Italië. De leerlingen die nu naar Portugal vertrekken bezoeken daar diverse plekken die allemaal in het teken staan van het element water.’

Roxana van Oevelen (12): ‘In mijn opdracht heb ik water gecombineerd met onze school. Bijvoorbeeld waar hebben we allemaal water voor nodig en hoe vaak gebruiken we water op een dag? Nou, dan schrik je eigenlijk best wel. Waterkranen worden de hele dag gebruikt en dat geldt ook voor de vele toiletten. Dat alleen al zijn heel veel liters op een dag.’

Flipped Classroom

De opdracht om iets met water te doen sprak Sem van Empel (12) meteen aan. ‘Water speelt nu al een grote rol in mijn leven,’ lacht ze. ‘Ik hou namelijk van windsurfen, waterskiën en kneeboard surfing.’ Een presentatie in het Engels geven, vinden beide meisjes geen bezwaar. ‘Dat hebben we al vaker gedaan.’ De leerlingen worden op hun reis begeleid door docent en mentor van de eerstejaarsleerlingen Michelle Verscheijden en docent MarieAnne van der Velden.

Studiereizen

‘In tegenstelling tot andere buitenlandse studiereizen slapen de leerlingen nu niet bij families, maar in een hostel. Natuurlijk krijgen de leerlingen bepaalde vrijheden tijdens hun verblijf, maar er moet vooral gewerkt worden en kennis opgedaan worden.

Verder richt het project zich op de zogenaamde Flipped Classroom methode, eveneens een belangrijk aspect, dat veel initiatief van leerlingen zelf vraagt.’