Als het aan de overheid ligt gaan we allemaal zo snel mogelijk over op een elektrische auto. Niet alleen particulieren, maar ook bedrijven. Sommige bedrijven lopen voorop omdat ze het gebruiken in hun marketing. PostNL en DHL die met vrijwel alleen elektrische bestelwagens pakketten bezorgen, dat is een mooi statement voor het milieu. Maar voor kleinere ondernemingen is het vaak een hele puzzel om over te stappen op elektrisch rijden. Elektrische auto’s zijn fors duurder in aanschaf, tenzij je genoegen wilt nemen met de goedkope auto’s uit China, waarvan de veiligheid twijfelachtig is. Leasen is een optie, maar ook de leasebedragen per maand zijn fors hoger dan van een benzine- of dieselauto. Daar staat tegenover dat vooral vervuilende diesels uit steeds meer binnensteden worden geweerd. Niet handig als je klanten bezoekt om service aan huis of bij hun bedrijf te verlenen.

Laadpalen

Als je bedrijf meerdere elektrische auto’s op de weg heeft dan moeten die natuurlijk ook kunnen laden. Als het personeel de auto van de zaak niet mee naar huis neemt, dan kun je op je eigen terrein een laadinfrastructuur laten plaatsen om de auto’s te laden na sluitingstijd. Het personeel kan dan ’s morgens op pad met een auto met een volle accu. Je kunt hiervoor gebruikmaken van zonne-energie, waardoor het wagenpark nog duurzamer wordt. De laadplaatsen zijn voorzien van een overkapping met zonnepanelen die overdag energie kunnen binnenhalen om de accu’s van de bedrijfsauto’s te laden. Als er niet voldoende stroom is dan schakelt het systeem automatisch over op netstroom. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de accu’s niet volledig zijn opgeladen omdat de zonnestroom ‘op’ was.

Laadpalen voor bezoekers

Een systeem van slim laden kun je ook gebruiken voor bezoekers. Je kunt zelf bepalen of een bezoeker gratis of tegen een vergoeding de laadpaal op zonne-energie mag gebruiken. Als je kiest voor gratis laden is het wel belangrijk om te monitoren dat er daadwerkelijk alleen bezoekers aan jouw bedrijf van de laadpalen gebruik maken. Als je ergens gratis kunt laden dan gaat dat vaak als een lopend vuurtje rond en voor je het weet staan de auto’s in de rij om van jouw laadpalen gebruik te maken. Een dergelijk systeem werkt dus alleen als je terrein afgesloten is zodat alleen mensen die er iets te zoeken hebben er hun auto kunnen parkeren. Je zal dan ook moeten investeren in een slagboom met intercom.

Subsidie voor elektrische auto’s

De BPM voor een elektrische bestelwagen is vanaf 2025 even hoog als die voor een benzineauto. Er is wel een subsidieregeling voor elektrische vrachtwagens, maar dit is een eenmalig budget dat jaarlijks beschikbaar komt. Dan geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Wil je van deze subsidie gebruikmaken dan is het dus zaak om je aanvraag op tijd in te dienen. Ben je te laat dan zit er niets anders op dan te wachten tot volgend jaar als je van subsidie gebruik wilt maken.