Na 25 jaar kun je zeggen dat de Eindhovense band Groove Foundation als een goed huwelijk is. De zeven mannen en vier vrouwen hebben ieder zijn plek in het gezelschap. Zij hebben een muzikale klik en kunnen het ook persoonlijk goed met elkaar vinden. Om het zilveren jubileum luister bij te zetten, houdt de band medio december een feestje.

EINDHOVEN - Elf bandleden, elf karakters, elf meningen, elf stemmen. Geen probleem voor Groove Foundation. Zij houden het al 25 jaar met elkaar uit. “Onze band kent niet één ego”, vindt toetsenist Kees Kooijman. “Steeds besluiten we democratisch wat we doen.” Dat is het belangrijkste kenmerk van hun goede huwelijk dat destijds op initiatief van de broers Frank en Robert van Dooremolen werd gesloten. Het tweetal maakte sowieso muziek, maar wilde graag een band met zangeressen. “We hadden helemaal voor ogen wat we wilden”, licht Frank toe.

“En dat gebeurde ook.” Kees sloot zich bij hen aan. Een half jaar later meldden Brigit Degener en Willemijn Verkaik zich als zangeres. Langzaamaan kreeg Groove Foundation vorm. Net als hun muziek. Speelden de broers aanvankelijk jazz fusion, verschoof het genre naar wat het vandaag de dag is: soul-, funk- en danceclassics uit de zeventig en tachtig. “Maar dan anders”, zegt Frank, “We geven aan ieder nummer onze eigen draai, zoeken altijd naar exclusieve arrangementen, zodat je niet lijkt op alle andere coverbandjes.” In de tussentijd vertrok een aantal muzikanten, kwamen er nieuwe bij en vond Willemijn haar carrière in de musical. “Met de huidige samenstelling spelen we nu zo’n acht jaar samen.” Wat niet veranderde is de repetitieruimte aan het spoor in Tongelre.

SamenzijnNu hij erover praat, vindt Kees het bijzonder dat ze al zo lang samenzijn. “Op het podium krijg ik nog steeds wel eens kippenvel. Dan denk ik: ‘goh wat klinkt dít lekker’.” Frank beaamt dat. “Er is een magie tussen ons als we spelen, die is niet te beschrijven. Er komt zo veel energie vrij. Dat krijg je ook terug van het publiek.” Optreden doet Groove Foundation zo’n vijftien keer per jaar. Dat varieert van (bedrijfs)feest tot kasteeltuinconcert met duizenden bezoekers. “Het is onze hobby hè. We hebben allemaal een gezin en privéleven.” Vragen om een optreden hoeft niet. “Mond-tot-mond is de beste reclame.” Op hun eigen zilveren feestje is er plek voor zo’n driehonderd fans.

groovefoundation.nl