Van de redactie

Van werkverschaffing tot verbinder

Begin jaren ‘90 kreeg Carlos Faes de opdracht om de Fruittuin van Philips uit het slop te trekken. Twintig jaar later kwam de ommekeer en vandaag de dag is de Fruittuin een begrip in en om Eindhoven. De missie: de afstand tussen consument en producent verkleinen. De Philips Fruittuin verdient in juli de Agrofoodpluim voor zijn inzet voor de sector.

EINDHOVEN - Uit een onderzoek van Anneke Faes bleek dat de Fruittuin een belangrijke sociale functie had bij Philips. “Daarom wilden we de Philips Fruittuin teruggeven aan de Eindhovenaren”, aldus Carlos Faes. “Zo kwamen we tot de huidige missie: de kloof tussen consument en voedselproducent kleiner maken.” Carlos en Anneke Faes hebben een flinke ommezwaai weten te creëren voor de Philips Fruittuin. “Toen ik in 1991 startte, draaide het fruitbedrijf al meer dan tien jaar verlies. Het bedrijf is in 1929 gestart als werkverschaffingsproject en voorzag de Philips-medewerkers van goed en gezond fruit. In de jaren ‘70-’80 raakte het die belangrijkste afnemer kwijt, en de veiling bracht te weinig op.”

Verdienmodellen

De Fruittuin is vandaag de dag succesvol door een combinatie van vier verdienmodellen. De Fruittuin zelf richt zich op bedrijven en consumenten uit de buurt met bijvoorbeeld de speciale Plukdagen. In de Landwinkel zijn verse producten uit eigen boomgaard of de regio te koop, zoals kaas en klein fruit. Op veler verzoek werd het pannenkoekenhuis de Proeftuin opgezet. De laatste aanwinst werd bezoekerscentrum de Pit, waar veel zakelijke evenementen worden georganiseerd.

Het bedrijf heeft zich in stappen ontwikkeld, wat heeft geleid tot veel synergie, zegt Faes. “Zowel binnen als buiten het bedrijf. We werken veel samen met collega-ondernemers en andere stakeholders uit de regio.” Met collega-boeren bijvoorbeeld, maar ook zit Faes in het bestuur van Brainport Park. “Je moet elkaar iets gunnen. Het is halen en brengen, en samenwerking is misschien wel de allerbelangrijkste factor van ons succes.”

Educatie loopt als rode draad door alle activiteiten. In de Fruittuin kunnen kinderen met speurtochten leren over eten, maar ook toen de appeloogst mislukte grepen de ondernemers de gelegenheid aan om te vertellen waarom het misging. In de toekomst wil Faes meer ketens dan dat van fruit inzichtelijk maken: “Ik zou nog wel een vers vleesconcept voor de winkel willen, van dieren die hier of in de buurt op natuurlijke wijze worden gehouden. Mét educatief verhaal, natuurlijk!”

Het allerbelangrijkste is dat Philips Fruittuin zichzelf als onderdeel van de omgeving beschouwt en behandelt. Dat wordt beloond met een Agrofoodpluim: “Wat me zo opvalt is dat Carlos en Anneke proberen om op zoveel mogelijk vlakken duurzaam te zijn. Ze nemen wel overwogen beslissingen over alle aspecten van hun bedrijf.”