Licht, vrijheid en tolerantie. Dat zijn de woorden die bij uitstek passen bij het joodse feest Chanoeka. Op zondag 22 december is het Stadhuisplein in Eindhoven om 17.00 uur het decor van een Chanoekaviering. Naast enkele toespraken wordt het licht van de (grote) Chanoeka-kandelaar ontstoken. Dit in aanwezigheid van burgemeester John Jorritsma en de Commissaris van de Koning, Wim van de Donk. Tevens wordt er gezongen en zijn er lekkernijen. (Door Rob Weekers)

EINDHOVEN - Max Loewenstein is voorzitter van de Joodse Gemeente Eindhoven, en is mede-organisator van het Chanoekafeest in Eindhoven. Hij ziet in de viering een prima mogelijkheid voor de Joodse gemeenschap om zich te presenteren. “Juist in een pluriforme samenleving”, zegt Loewenstein. “De Joodse gemeenschap is van nature in zichzelf gekeerd, tijdens Chanoeka laten we zien waar we voor staan, en is er mogelijkheid om met ons in gesprek te gaan. Belangrijk als het gaat om zaken als acceptatie en tolerantie.”

De Joodse gemeenschap in Eindhoven is relatief klein, en telt 55 mensen en 150 betrokkenen, veelal uit christelijke hoek. Jarenlang was er sprake van krimp, sinds kort valt valt er weer groei te bemerken. Een van de redenen hiervoor is dat Eindhoven sinds 2017 weer een eigen rabbijn heeft: Simcha Steinberg. Een gouden greep, zo blijkt. “Een rabbijn is een bindende factor”, weet Loewenstein.

ExpatsEen andere reden waarom de Joodse gemeenschap in Eindhoven stabieler is geworden is de internationalisering van de stad Eindhoven. Met bedrijven als ASML en NXP en ook de TU/e komen er steeds meer expats naar de stad, waaronder ook veel mensen uit Israël. Daarnaast heeft Eindhoven Airport een rechtstreekse verbinding met Tel Aviv. “Joodse mensen weten de weg naar Eindhoven te vinden.”

De oorsprong van de viering van Chanoeka is de (her)inwijding van de Tempel van Jeruzalem in het jaar 164 voor de gewone jaartelling. De heersende Grieken hadden de Tempel ontwijd, en hadden alles vernield. Afgodsbeelden moesten verwijderd worden en de menora (kandelaar) werd weer rechtgezet en aangestoken. Echter, er was maar één klein kruikje reine olie, net genoeg voor één dag. De menora werd aangestoken en de Tempel werd her-ingewijd. Het wonder is dat de menora iedere ochtend weer vol was, acht dagen lang, tot er nieuwe olie geperst en gezuiverd was. Vanaf dit moment wordt ieder jaar het Chanoekafeest gevierd.