Van de redactie

Inhaalslag vrouwen in informatica

Als de zelflerende algoritmes waarmee Amazon cv’s scant op de beste kandidaten stelselmatig mannen hoger waardeert dan vrouwen, zoals vorig jaar aan het licht kwam, weet je dat het tijd is voor meer vrouwen in de technologische industrie. Misschien zijn radicale maatregelen het antwoord, zoals de TU Eindhoven die komende anderhalf jaar alleen nog vrouwen laat solliciteren. Maar of daarmee veel verandert aan de beeldvorming is de vraag. Dat gebeurt in elk geval wel in de tentoonstelling Computer Grrrls, te zien in MU van zaterdag 20 juli tot en met zondag 6 oktober.

EINDHOVEN - 22 internationale kunstenaars, makers, hackers en onderzoekers geven de alliantie tussen vrouwen en machines opnieuw vorm met een uitgebreid arsenaal aan technieken: 3D prints, YouTube tutorials, virtuele realiteit, video-installaties, algoritmes, promotievideo’s en meer.

Verschil maken

Hun werk gaat over zulke diverse onderwerpen als elektronisch kolonialisme, de plaats van minderheden op het internet, de seksistische bias van algoritmes, het gevaar dat witte mannen de volledige controle krijgen over kunstmatige intelligentie, en digitaal toezicht. Ze reiken ideeën aan om dingen anders te bekijken en een verschil te maken.Zo scheef als nu zijn de verhoudingen in de informatica overigens niet altijd geweest: voordat de machine het overnam, werd alle rekenwerk gedaan door menselijke rekenaars, meestal vrouwen. Ze verwerkten astronomische gegevens, berekenden ballistische banen voor het leger en braken Nazi-codes. De eerste elektronische computers werden in de jaren 1940 grotendeels door vrouwen bediend en geprogrammeerd. Het pionierswerk van de ‘Bletchley girls’, ‘ENIAC girls’ en ‘Rocket Girls’ wordt pas sinds kort erkend; de eer ging indertijd naar de ontwerpers van de machines. En in de decennia die volgden, werd computertechnologie bijna exclusief het domein van mannen.

De titel van de tentoonstelling is geïnspireerd door een artikel in Cosmopolitan van april 1967, The Computer Girls, waarin informatica wordt aangeprezen als een veelbelovende nieuwe carrière voor vrouwen. Ironisch genoeg verscheen het artikel net op het moment dat het aandeel van mannen in dit werkveld begon toe te nemen. Deze trend zette door met de opkomst van de personal computer in de jaren 1980—die gemarket werd als het ultieme ‘jongensspeelgoed’. Met de even hilarische als bijtende video *A total Jizzfest* ‘huldigt’ Jennifer Chan de mannen die de tech-industrie domineren: Bill Gates, Steve Jobs, Larry Page, Sergey Brin, Mark Zuckerberg.

De tentoonstelling maakt deze geschiedenis inzichtelijk in een wandvullende geïllustreerde tijdlijn. Van de 18e eeuw tot nu volgt ze de ontwikkeling van de computer, de rol die vrouwen hierin hebben gespeeld en de belangrijkste sociale en culturele fenomenen die daarmee samenhangen.

MU is te vinden aan de Torenallee 40 in Eindhoven.