Eunice werkt als triagiste voor Huisartsenposten Oost-Brabant. Het is haar rol aan de hand van de NHG-standaarden te beoordelen of patiënten die de huisartsenpost bellen direct hulp nodig hebben en hoe deze hulp eruitziet.

EINDHOVEN - Moet er een ambulance of dokter komen, moet iemand gezien worden op de post of is een advies voldoende? Een bijzondere baan die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Je moet immers in ieder telefoontje de veiligheid van de patiënt waarborgen.

Om de veiligheid te waarborgen, is het van groot belang de juiste vragen te stellen. Ook als bellers ‘al die vragen’ niet op prijs stellen. Eunice: “Mensen die bellen hebben vaak in al in hun hoofd welke hulp ze zouden moeten krijgen. Echter, het is aan mij dit te beoordelen. Ik moet zorgen dat de patiënt de juiste, veilige zorg krijgt.”

Als voorbeeld noemt Eunice een moeder die belde dat haar dochter van de trap was gevallen. “De moeder zei dat haar dochter grauw zag, moest overgeven en een gebroken enkel had. De moeder zag vooral de enkel en wilde haar dochter in de auto zetten. Ik moest de juiste vragen stellen over haar bewustzijn en het overgeven. Wij kunnen niet zien wat er van binnen aan de hand is en daarom is doorvragen zo belangrijk.”

Doorvragen gebeurt dus ook bij ieder telefoontje. Je ziet de patiënt niet fysiek, maar moet je wel een beeld vormen van de situatie om goed te kunnen helpen. “Je moet horen wat niet gezegd wordt en daar verder op ingaan.” Soms is dat heel lastig, door de situatie of de manier waarop de beller zich presenteert. Gelukkig kun je altijd rekenen op de hulp van de aanwezige arts en het team. “Als de arts of je team hoort dat je een moeilijk gesprek hebt waar je niet zelf uitkomt, staan ze voor je klaar om het van je over te nemen.”

Eunice hoeft niet vaak de hulp van haar collega’s in te schakelen, dankzij haar medische achtergrond en mensenkennis. Ze werkte eerder als verpleegkundige in een revalidatiekliniek, tot ze besloot zich om te scholen. “De eerste weken werd ik gecoacht door verschillende coaches. Na een paar weken werd ik langzaam losgelaten en kon ik de telefoontjes alleen beantwoorden. Vervolgens moet je binnen een jaar de opleiding tot triagist doen.”

Het zou fijn zijn als meer mensen zich omscholen tot triagist, want er is op dit moment een landelijk tekort aan triagisten. Daarom start Huisartsenposten Oost-Brabant na de zomer een wervingscampagne om mensen bekend te maken met het beroep van triagist. Eunice is nog elke dag blij dat ze zich omgeschoold heeft: “Mijn baan en de mensen die ik spreek, verrijken mij als persoon. En daar ben ik heel dankbaar voor.”De dienst zit erop. Al headbangend op de muziek van Anouk rijdt Eunice terug naar huis. Even opladen voor een nieuwe dag.

Een top-triagist is:

zelfstandig, verantwoordelijk, werkt graag in de avond-, nacht en weekenduren, doortastend een goede luisteraar en heeft een hart voor de mens