De coronacrisis heeft een gigantische invloed op de wereld, bevolking en economie. De aanwezigheid van het virus dwingt ondernemers creatief te werk te gaan. Groot Eindhoven ging op ‘bezoek’ bij drie Eindhovense zelfstandigen. (Door Willem Brouwer)

EINDHOVEN - Aanvankelijk waren de mensen in dit land wat cynisch. Een virus? Dat waaide toch wel weer over? Niets van dat. Plotseling lag heel de wereld op zijn gat. Horeca, scholen en winkels gingen dicht. Thuis blijven, dát was het devies. Nu, zeker twee maanden later, drukt premier Rutte die ‘plicht’ nog steeds op het hart. Toch lijkt de wereld, weliswaar mondjesmaat, weer tot leven te komen.

Tweede huiskamerLeontine Heuvelmans, eigenaar van mode- en designwinkel Vielgut, heeft soms het gevoel dat ze in een bizarre droom terecht is gekomen. “Vielgut is een soort tweede huiskamer waar mensen ook langs komen voor een kopje koffie en een praatje. De aandacht die we voor onze klanten hebben is heel persoonlijk. Als je in de huidige tijd ineens gepaste afstand moet houden, dan is dat voor een gevoelsmens als ik flink schakelen.” Maar bij de pakken neerzitten? Dat deden Leontine en haar partner Arnold niet. “We wilden de winkel op een prettige en veilige manier open houden. We bieden klanten bovendien de mogelijkheid om buiten openingstijden een afspraak te maken voor een personal shopping sessie”, klinkt het.

JubileumOok Gertjan de Bruijn moest zijn onderneming, opticien en koffiecafé Mr. Brown Specs & Beans, aanvankelijk op slot gooien. Dat gebeurde precies in april, toen de zaak vijf jaar bestond. “De tijd van de zonnebrillen was aangebroken, mensen waren op zoek naar een nieuw exemplaar. Toen heb ik het opticiengedeelte van dinsdag tot en met zaterdag en zondag weer geopend. Oogmetingen doen we altijd op afspraak. Erg jammer: we hadden een feestmaand voorbereid om ons eerste jubileum te vieren.”

Céline Tuns van Interieurwinkel Home Stocks zet met haar team onder andere in op online dienstverlening. “We maken zelf filmpjes voor Instagram om onszelf en onze producten te tonen, we geven stylingadvies via beeldbellen en op onze website verkopen we pakketjes met woonaccessoires.” Bovendien: verhuizingen gaan gewoon door. “Daar horen vaak nieuwe meubels bij. Dus er blijft ook nu vraag naar onze producten.”

Over één positief punt van deze coronacrisis zijn Heuvelmans, De Bruijn en Tuns het zeker eens: het virus dwingt ondernemers tot creativiteit.