Het is al weken extra druk bij de Luisterlijn. Nederlanders nemen massaal contact op voor emotionele steun of voor een praatje. Gelukkig is er ook een andere kant: de afgelopen maand boden ruim 800 nieuwe vrijwilligers hulp aan om die extra oproepen te beantwoorden. Met een verkort opleidingstraject, én een extra telefoonlijn ‘de Coronapraatlijn’, is de Luisterlijn er nu voor nog meer mensen die om een praatje verlegen zitten.
In deze tijd waarin sociaal contact beperkt is, is de behoefte aan contact of een luisterend oor groot. Door nieuwe vrijwilligers versneld (online) op te leiden hoopt de Luisterlijn nog meer oproepen te kunnen beantwoorden. Deze vrijwilligers gaan de tijdelijke ‘Coronapraatlijn’ bemensen, een extra telefoonlijn die speciaal is geopend voor als je even een praatje wilt maken, je verhaal kwijt wilt, wilt kletsen of omdat je bezorgd bent (maar niet in paniek). De extra lijn is te bereiken via het reguliere Luisterlijn-nummer 0900-0767.
Waar vrijwilligers van de Luisterlijn normaal gesproken zo’n 700 tot 800 gesprekken per dag voeren, is dat aantal bijna verdubbeld tot zo’n 1200 gesprekken per dag. Meer dan de helft van de gesprekken gaat over corona en de bezorgdheid daarover. En een deel van de mensen die over corona bellen willen gewoon even iemand spreken, hun bezorgdheid uitspreken en iemand die luistert zonder oordeel.
De afgelopen maand werd de Luisterlijn overspoeld met aanmeldingen van mensen die zich (tijdelijk) willen inzetten. Een groot deel hiervan zijn mensen die in deze drukke tijd willen helpen nu ze zelf minder of helemaal niet kunnen werken. “Het is echt hartverwarmend om te zien hoeveel mensen willen helpen door er even te zijn voor een ander”, zegt Helen Maier, manager locaties en projecten. “Onze uitdaging was hoe deze nieuwe mensen snel, eenvoudig en met zo weinig mogelijk kosten in te zetten. Dat is gelukt.”
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een anoniem gesprek. Bel naar 0900-0767 of chat of mail via www.deluisterlijn.nl.