Van de redactie

Met project SiNTLUCASNXT

In plaats van het vakken vullen bij de plaatselijke super of even lekker gamen, is een kleine groep studenten van SintLucas bezig aan een bijzonder project. Samen met de professionals van Enversed en SiNTLUCASNXT maken zij interactieve, multimediale werkinstructies voor onder andere ASML. Zo sluit het creatieve onderwijs van SintLucas steeds beter aan op de behoefte in de hightechindustrie in Eindhoven.

EINDHOVEN - Onder andere studenten van de opleiding game development op SintLucas kunnen sinds maart een extra keuzedeel volgen, waarin ze onder begeleiding leren complexe technische handleidingen om te zetten naar een zogeheten ‘interactieve augmented reality omgeving’. Door dit keuzedeel aan te bieden laat SintLucas zien dat het innoveert binnen de opleidingen en deze naadloos aan wil laten sluiten bij de vraag uit onder andere de hightech maakindustrie.

Ervaring

Studenten kunnen échte bedrijfsmatige en betaalde opdrachten uitvoeren en zo praktijkervaring opdoen, zo is het uitgangspunt. Deze opdrachten kunnen van alles zijn; van het maken van foto’s, een hele instructiefilm tot het ontwerpen van interactieve manuals. Bij het ontwerpen van de manuals denken de creatieve studenten mee over het toepassen van creativiteit in het overbrengen van gebruikersinstructies en leren ze om Augmented Reality effectief toe te passen bij werkinstructies. Op die manier worden ingewikkelde werkinstructies eenvoudiger uit te voeren.ASML is samen met SiNTLUCASNXT in maart 2019 een pilotproject gestart om de genoemde educatie beter aan te laten sluiten op de praktijksituatie waar ingewikkelde werkinstructies toegepast worden. Creatieve studenten gaan de huidige, technische getinte werkinstructies omzetten tot een interactieve manual. Uitleg, verduidelijkend beeldmateriaal, video en 3D-modeling worden ingezet om foutkansen te voorkomen en omsteltijden, onderhoud en installatie tot een minimum aan tijd en een optimum aan begrip te bereiken.