Tim van Mol en Pieter Lepelaars hadden eerder dit jaar, in maart, Eindhoven heel even in de greep. Een vraag die bij veel mensen op de lippen brandde: wat hadden die posters, met daarop het gezicht van wetenschapper Chriet Titulaer, te betekenen? Uiteindelijk bleek het om een uitgekiende campagne te gaan die aandacht moest genereren voor dance-event This is Phono. De coronacrisis gooide roet in het eten, maar bij de pakken neerzitten doen de twee creatievelingen niet. (Door Rob Weekers)

EINDHOVEN - “Natuurlijk balen we er van dat This is Phono niet door kon gaan”, zegt grafisch vormgever Tim van Mol van het Eindhovense reclamebureau Tegendraads. “Maar toen veel mensen een poster van de campagne wilden hebben, dachten we: daar verbinden we een actie voor het goede doel aan. Met de opbrengst gaan we een dansmiddag houden voor de bewoners van Eckartdal van Lunet Zorg in Eindhoven. “Veel ouderen kunnen in deze tijd wel een hart onder de riem gebruiken”, zegt Van Mol, die het initiatief omschrijft als een ludieke dansmiddag met een knipoog. “Heel wat anders dan wat we oorspronkelijk van plan waren.”

”Een dance-event waar de bezoekers op het hart wordt gedrukt hun telefoon thuis te laten. Dat was de basis van This is Phono. “Telefoonloos dansen”, zo luidt de kwinkslag. Niettemin is er een serieuze ondertoon. Van Mol: “Veel mensen laten zich door hun telefoon afleiden, en genieten niet meer van het moment. Natuurlijk, een wereld zonder smartphone is nu ondenkbaar, maar we kunnen best wel eens zonder.”

Wondere wereldDat de telefoon zo’n dominante plek in de samenleving zou innemen werd al in de jaren tachtig voorspeld door Chriet Titulaer (1943-2017), bekend van zijn tv-programma Wondere Wereld, dat in de jaren tachtig de kijkers een blik in de (technologische) toekomst verschafte. “De telefoon wordt een rage.” Van Mol: “Maar het werd meer dan dat. Titulaer zag het goed. Voor ons een reden om de campagne voor ons evenement aan hem op te hangen.”

Chriet was right all along, stond er dan ook te lezen op de posters, die onder meer te zien waren op de campus van de Technische Universiteit en op Strijp-S. De posters werden direct verwijderd, maar het effect was er niet minder om. Wat hadden ze te betekenen, wie zat er achter? “Qua publiciteit een schot in de roos”, blikt Van Mol terug. “We zijn zelfs nog op bezoek geweest bij de dochter van Chriet, Anne, om enkele posters en foto’s af te geven. Hartstikke leuk natuurlijk.”

Tim van Mol (27) heeft de glorietijden van Titulaer niet bewust meegemaakt, maar kent zijn programma’s vooral van filmpjes op YouTube. “Dat de posters zo’n succes zouden worden, hadden we wel gehoopt, maar niet verwacht.” Wie de Chrietposter (verkrijgbaar voor 13 euro) aan de muur wil hangen, kan een e-mail sturen naar: info@thisisphono.nl.