Eindhoven in Beeld
Advertentie voor radio, luidspreker en kerstboomverlichting, 1928. Foto: (EIB, nr. 29).
In de donkere dagen voor Kerstmis doen we in deze rubriek de lichtjes aan met een Philipsreclame voor kerstboomverlichting uit 1928.
Het plaatje toont een mooi tijdsbeeld: een gezin luistert naar de eerste Philipsradio, moeder zit bij de boom, papa ‘fume une pipe’, en dochterlief staat netjes en braaf bij vader. Alles dik in orde, maar in 1929 zou de beurskrach en economische crisis Nederland hard raken. Bovendien was in Europa het nationaalsocialisme en fascisme in opkomst.
Ook in onze tijd is helaas niet alles pais en vree, maar de lampjes hangen nog steeds in de kerstboom en buiten verschijnt meer en meer kerstverlichting aan gevels en in straten. Dankzij de gloeilamp en daarvoor het vuur, het vlammetje van olie, kaars, carbid en gas hebben we ons in de loop van de tijd kunnen bevrijden van het donker. Licht heeft in veel culturen een symbolische betekenis die verder reikt dan alleen fysieke verlichting. Het staat onder meer voor kennis, zuiverheid, god, vitaliteit, gastvrijheid en het goede als tegenhanger van het boze van de duisternis. Zonder licht geen leven. De dageraad kondigt er de nieuwe dag mee aan. Dus lichtjes aan in donkere dagen!